Tuesday, November 25, 2014

Vienna: Bila Tuhan Kata Kun Fayakun (Bahagian Kedua)

Hari ni marked sebulan dah cerita Vienna ni. Sebulan lepas tym ni mungkin aku tgh sarapan kat bumi Eropah sana. [sampai skrg mcm tak caye je aku dh jejak kaki ke sana. heh] aish. rindu lah plak. #viennainmemories

Schonbrunn Palace
[alolo. comey Hjh Liza. cenonit je nmpknye dia nk dibandingkn dgn istana tu]. 
 
tempat ni kira tempat wajib singgah la kt sana. mcm dtg melaka tapi tak p a'famosa, mcm- ko biar betik tak p sana?! nak details tentang tempat dan sejarahnya, p lah google. sbb stakat ilmu seminggu aku ni mmg tak dapek la den nk nolong. but mmg seriously besar n luas gila kawasannya. siap ada zoo bagai. Aku difahamkan ni istana musim panas raja diorg dulu.

 diorg banyak buat persembahan muzikal gini. sayang tak dpt tgk even satu pun. btw dlm istana ni ada muzium actually. aku teringin gila nak masuk tp disebabkan main reason aku dtg Vienna bukan utk melancong, jd org yg bwk kitorg tu tak de la provide masa & duit utk masuk tgk muzium ni. sayang kan? [satu hari aku kena dtg lagi. as a traveler] sigh.

 dtg masa autumn. mmg sehelai dua je la bunga kot ada. imagine kalo dtg masa spring. mesti cantik gila sbb diorg mmg ada taman luas utk bunga mcm2 ni. [silalah dtg utk honeymoon. as cheesy as it sound, this place is breathtakingly beautiful]



ok. binaan atas bukit tu namanya Gloritte. Difahamkan tempat tu adalah utk tempat makan diraja la. dlm kawasan istana tapi sblh blkg. aku tak faham cane diorg blh terdaya nak tinggal tempat lain , n mkn kt tempat bapakla jauh. jauhnya tempat ni dr istana mcm.. umm.. trafic light pintu blkg uitm s7 dgn DC tp ikut pagar blkg mawar. [haha. paham tak kekdahnya tu]

Stadtpark
Taman. Taman yang cantik gila. [kalo nak tgk gambr, kt FB aku dh upload. tp fb mmg aku letak gambar yang takde org. scenery je. yg nak tgk orgnye, spesel kt blog ni je lah. hihu]



 
 
pokok stok-stok masuk majalah mmg banyak kat sini and autumn's view was beyond words. kalo kt album fb aku banyak tgk pokok2 cantik tu, ha tu gambar kt sini la. subhanallah :)

 [even aku mmg acknowledge mak aku cantik, but she is is extra beautiful in this pic. kan? kan? ]

Setphansplatz
 

kalo duit ribu riban dtg Vienna, korg blh la habiskan kat sini sbb sini la tempat segala brg branded dijual secara ekslusif. tapi kalo ko dtg Vienna hanya ada 500 Euro dlm tgn mcm aku, blh la dtg cuci mata n tambah ilmu ttg brand yang ko xpernah tahu pun sblm ni.

Hundertwasserhaus
rumah pelik. takde garisan lurus- adalah main objective org yg buat bangunan ni. sekali lagi aku gigit jari sbb tak dpt masuk ke dlm rumah yang kisahnye ade mcm2 bnda tunggang tebalik. so dpt g kawasan beli cenderamata je lah gamaknya.



dia mcm ala-ala pasar seni gak. mcm2 jenis cenderamata ada kt sini. cuma pasar seni takde jamban yang ada water fountain mcm kt sini. dats y aku amik gambr kt situ. [bukan sesaje gayat p europe sampai gambr jamban pun aku nk amik gmbr] 

Designer Shopping Outlet- Parndorf


aku tak pernah p JPO. tapi ni mcm JPO la. tapi lagi banyak brg branded berhrga mampu milik [kerana aku berjaya memiliki 2 handbag dengan harga rm240 or 60 euro lebih kurg]
 kalo korg tertanya2 kenapa aku solehah sgt sampai nak berjubah bagai- fyi, dlm jubah tu ada dua tshirt, jeans n long john. reason: sejuk nak mati wey.

ok. aku rasa sampai sini je la kot. kalo aku sambung pun myb secara keseluruhan Vienna pd mata aku. damn. i miss travelling. tu je. bye.

No comments:

Post a Comment

senyum <3